Road transport accounts for around a quarter of Switzerland's present-day energy consumption. In view of this, mobility needs to be made more energy efficient and more climate-friendly. Alternative drives and fuels can make a valuable contribution towards these goals, and vehicles equipped with such drives are becoming increasingly popular.
The federal government is taking measures at various levels aimed at improving the framework conditions for the use of alternative drives. New legal measures include the specification of CO2 emission regulations and the use of an energy label for cars, while voluntary measures include pilot and demonstration projects and the dissemination of information about energy-efficient vehicles. The federal government is also supporting the coordination and planning of recharging and filling station infrastructure. In addition, it is coordinating the assessment of the environmental impacts of various drive technologies in order to create a transparent dataset for comparison purposes.
In line with its function as a role model in the energy sector, the federal government is already implementing measures aimed at promoting the use of vehicles with alternative drives within the federal administration.
Documents
Brochures and reports
- Energieetikette für Personenwagen: Umweltkennwerte 2024 der Strom- und Treibstoffbereitstellung
(PDF, 978 KB, 13.06.2024) ID: 11822 | 451
- Energieetikette für Personenwagen: Umweltkennwerte 2023 der Strom- und Treibstoffbereitstellung
(PDF, 953 KB, 04.07.2023) ID: 11459 | 451
- Nichtfossilen Verkehrsträgern im öffentlichen Verkehr auf Strassen zum Durchbruch verhelfen. Bericht des Bundesrates in Erfüllung des Postulates 19.3000 KVF-NR vom 15. Januar 2019
(PDF, 1.3 MB, 12.03.2021) ID: 10416 | 451
- Abschätzung des Einsatz- und CO2-Reduktionspotenzials durch Busse mit nicht fossilen Antriebstechnologien und Fördermöglichkeiten. Quantifizierung Zusatz-Szenario. Schlussbericht
(PDF, 314 KB, 08.12.2020) ID: 10414 | 451
- Abschätzung des Einsatz- und CO2-Reduktionspotenzials durch Busse mit nicht fossilen Antriebstechnologien und Fördermöglichkeiten. Grundlagenstudie zum Postulatsbericht 19.3000. Schlussbericht
(PDF, 2.8 MB, 12.10.2020) ID: 10413 | 451
- Die Umweltauswirkungen von Personenwagen - heute und morgen. Faktenblatt
(PDF, 360 KB, 26.02.2020) ID: 9460 | 451
- Die Umweltauswirkungen von Personenwagen - heute und morgen. Ergänzung zum Faktenblatt
(PDF, 223 KB, 26.02.2020) ID: 9896 | 451
- Wasserstoffmobilität in der Schweiz. «Positionspapier»
(PDF, 390 KB, 01.01.2016) ID: 8373 | 451
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Last modification 03.09.2024